DBANIE O CZYSTOŚĆ PRZEDNIEJ I TYLNEJ SZYBY
Są z nami od ponad stu lat i prawie się nie zmienili. To wciąż gumowe ostrza, które zmiatają wodę ze szklanej powierzchni. Ale czy wiesz, że wycieraczki zostały wynalezione przez kobietę?
Traktujemy je za pewnik i zwykle
zapominamy, jak ważne są. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd wzięły się
wycieraczki? Czy wszyscy używają tego samego rodzaju silnika? Dlaczego niektóre
dysze spryskiwaczy emitują rozproszony strumień, a inne bezpośredni strumień? A
jak są testowane?
Testowanie wycieraczek przedniej szyby
Kiedy rozpoczynają się prace nad nowym modelem samochodu, ilość dostępnej przestrzeni, otaczające części i konstrukcja samego samochodu są uwzględniane w projekcie układu wycieraczek. Dostawca wycieraczek dostosowuje następnie podstawowy projekt do swoich technologii. Testy przeprowadza zarówno producent samochodów, jak i dostawca wycieraczek. Cały proces trwa około trzech lat.
Testowanie wycieraczek tylnej szyby
Zachowanie wycieraczek jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach w tunelu aerodynamicznym. Układ napędowy, krzywizna ramy, wywierany nacisk i kształt zginacza muszą być perfekcyjnie skalibrowane, aby przepływ powietrza nie unosił miejscami łopatki ze szkła. Dużą uwagę przywiązuje się również do idealnego współdziałania wycieraczek i spryskiwaczy, w warunkach od na postoju do maksymalnej prędkości samochodu. Powinno to sprawić, że oryginalne wycieraczki bardzo różnią się od produktów generycznych, które zwykle są przeznaczone do szerokiej gamy modeli różnych producentów. Natomiast oryginalne części są szyte na miarę pod konkretny model.
Czy Twoje wycieraczki skaczą?
W wyższych modelach z odwracalnymi
silnikami wycieraczek ŠKODA stosuje dwie pozycje parkowania wycieraczek szyby przedniej:
podstawową i dodatkową. Może już zauważyłeś, że od czasu do czasu, gdy
wyłączasz silnik lub ruszasz, wycieraczki wydają się podskakiwać - mimo że nie
pada i nie dotknąłeś dźwigni wycieraczki na kierownicy. Jest to funkcja
ochronna, która zapobiega deformacji gumowego pióra, które może wynikać z
pozostawania w tej samej pozycji parkowania przez długi czas, gdy wycieraczki
nie pracują. Zmiana dwóch pozycji parkowania jest kontrolowana przez wewnętrzny
algorytm zdefiniowany w oprogramowaniu jednostki sterującej silnika
wycieraczek.
Większy obszar, czy większa
stabilność przy dużej prędkości?
Podczas opracowywania dużą uwagę
zwraca się również na spryskiwacze szyb. Kluczową kwestią jest ich
umiejscowienie, które musi pozwolić płynowi do spryskiwaczy pokryć jak
największą możliwą aktywną (tj. wycieraną przez wycieraczki) powierzchnię szkła
tak równomiernie, jak to możliwe w każdych warunkach, przy wszystkich
prędkościach iz każdym rodzajem płynu. Kolejnym celem jest upewnienie się, że
spryskiwacze nie rozpraszają uwagi: strumień płynu powinien być jak najbardziej
równomierny i nie powinno być nadmiernego hałasu. Ponadto po wyłączeniu
wycierania nie powinno być żadnego ruchomego płynu.
Czy wiedziałeś?
Największa na świecie fabryka
wycieraczek znajduje się w mieście Tienen w Belgii. Fabryka produkuje
codziennie 350 000 wycieraczek siedmiuset różnych typów.
• Wycieraczki tylnej szyby pojawiły
się po raz pierwszy w latach 40., ale rozpowszechniły się dopiero w latach 60.
XX wieku.
• Automatyczna aktywacja wycieraczek
na kilka cykli, gdy spryskiwacze są używane – coś, co dzisiaj uważamy za
oczywiste – miało swoją premierę w samochodach pod koniec lat pięćdziesiątych.
Podczas gdy obecnie jest to kontrolowane przez elektryczny zegar, wtedy
niezbędne opóźnienie było wytwarzane przez mały cylinder podciśnienia
podłączony do przełącznika: wycieraczki nie były uruchamiane, dopóki ciśnienie
w cylindrze podciśnienia nie zostało przywrócone.