DBANIE O CZYSTOŚĆ PRZEDNIEJ I TYLNEJ SZYBY

DBANIE O CZYSTOŚĆ PRZEDNIEJ I TYLNEJ SZYBY

DBANIE O CZYSTOŚĆ PRZEDNIEJ I TYLNEJ SZYBY

Są z nami od ponad stu lat i prawie się nie zmienili. To wciąż gumowe ostrza, które zmiatają wodę ze szklanej powierzchni. Ale czy wiesz, że wycieraczki zostały wynalezione przez kobietę?

Traktujemy je za pewnik i zwykle zapominamy, jak ważne są. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd wzięły się wycieraczki? Czy wszyscy używają tego samego rodzaju silnika? Dlaczego niektóre dysze spryskiwaczy emitują rozproszony strumień, a inne bezpośredni strumień? A jak są testowane?



Testowanie wycieraczek przedniej szyby


Kiedy rozpoczynają się prace nad nowym modelem samochodu, ilość dostępnej przestrzeni, otaczające części i konstrukcja samego samochodu są uwzględniane w projekcie układu wycieraczek. Dostawca wycieraczek dostosowuje następnie podstawowy projekt do swoich technologii. Testy przeprowadza zarówno producent samochodów, jak i dostawca wycieraczek. Cały proces trwa około trzech lat.


Testowanie wycieraczek tylnej szyby


Zachowanie wycieraczek jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach w tunelu aerodynamicznym. Układ napędowy, krzywizna ramy, wywierany nacisk i kształt zginacza muszą być perfekcyjnie skalibrowane, aby przepływ powietrza nie unosił miejscami łopatki ze szkła. Dużą uwagę przywiązuje się również do idealnego współdziałania wycieraczek i spryskiwaczy, w warunkach od na postoju do maksymalnej prędkości samochodu. Powinno to sprawić, że oryginalne wycieraczki bardzo różnią się od produktów generycznych, które zwykle są przeznaczone do szerokiej gamy modeli różnych producentów. Natomiast oryginalne części są szyte na miarę pod konkretny model.


Czy Twoje wycieraczki skaczą?

W wyższych modelach z odwracalnymi silnikami wycieraczek ŠKODA stosuje dwie pozycje parkowania wycieraczek szyby przedniej: podstawową i dodatkową. Może już zauważyłeś, że od czasu do czasu, gdy wyłączasz silnik lub ruszasz, wycieraczki wydają się podskakiwać - mimo że nie pada i nie dotknąłeś dźwigni wycieraczki na kierownicy. Jest to funkcja ochronna, która zapobiega deformacji gumowego pióra, które może wynikać z pozostawania w tej samej pozycji parkowania przez długi czas, gdy wycieraczki nie pracują. Zmiana dwóch pozycji parkowania jest kontrolowana przez wewnętrzny algorytm zdefiniowany w oprogramowaniu jednostki sterującej silnika wycieraczek.

 

Większy obszar, czy większa stabilność przy dużej prędkości?

Podczas opracowywania dużą uwagę zwraca się również na spryskiwacze szyb. Kluczową kwestią jest ich umiejscowienie, które musi pozwolić płynowi do spryskiwaczy pokryć jak największą możliwą aktywną (tj. wycieraną przez wycieraczki) powierzchnię szkła tak równomiernie, jak to możliwe w każdych warunkach, przy wszystkich prędkościach iz każdym rodzajem płynu. Kolejnym celem jest upewnienie się, że spryskiwacze nie rozpraszają uwagi: strumień płynu powinien być jak najbardziej równomierny i nie powinno być nadmiernego hałasu. Ponadto po wyłączeniu wycierania nie powinno być żadnego ruchomego płynu.

 

Czy wiedziałeś?

Największa na świecie fabryka wycieraczek znajduje się w mieście Tienen w Belgii. Fabryka produkuje codziennie 350 000 wycieraczek siedmiuset różnych typów.

• Wycieraczki tylnej szyby pojawiły się po raz pierwszy w latach 40., ale rozpowszechniły się dopiero w latach 60. XX wieku.

• Automatyczna aktywacja wycieraczek na kilka cykli, gdy spryskiwacze są używane – coś, co dzisiaj uważamy za oczywiste – miało swoją premierę w samochodach pod koniec lat pięćdziesiątych. Podczas gdy obecnie jest to kontrolowane przez elektryczny zegar, wtedy niezbędne opóźnienie było wytwarzane przez mały cylinder podciśnienia podłączony do przełącznika: wycieraczki nie były uruchamiane, dopóki ciśnienie w cylindrze podciśnienia nie zostało przywrócone.

Filtruj wyniki

Logo volkswagen
Logo vwuzytkowe
Logo vfs
Logo audi
Logo skoda
Logo seat
Logo castrol
Logo cnp
Logo sikkens