SIEDZISZ WYGODNIE? A CO Z BEZPIECZEŃSTWEM?

SIEDZISZ WYGODNIE? A CO Z BEZPIECZEŃSTWEM?

SIEDZISZ WYGODNIE? A CO Z BEZPIECZEŃSTWEM?

Co to jest łódź podwodna, po co stawiać pięść nad głową w samochodzie i kiedy lepiej nie trafić na poduszkę powietrzną?

 Chociaż większość kierowców uważa, że siedzenie we właściwej pozycji w samochodzie jest oczywiste, to zazwyczaj nie jest to prawdą. Właściwe ułożenie ciała jest niezbędne do bezpiecznej jazdy. Musisz mieć możliwość dosięgnięcia wszystkich elementów sterujących – zwłaszcza kierownicy i pedałów – bez konieczności rozciągania lub wykonywania nienaturalnych ruchów.



ANI BLISKO ANI DALEKO


Istnieją trzy powody, dla których nie powinieneś „leżeć”. Oprócz dobrej widoczności i wspomnianej wcześniej kontroli nad samochodem, dzieje się tak również dlatego, że pas bezpieczeństwa nie może utrzymać Cię w miejscu, jeśli istnieje luka między ciałem a pasem – ciało ma tendencję do ześlizgiwania się pod spodem. „Istnieje na to termin techniczne – łódź podwodna – kiedy ciało wystrzeliwuje do przodu pod pasem bezpieczeństwa, który następnie zaciska się wokół szyi powodując duszenie”.


Prawidłowy sposób zapinania pasa, aby zapobiec „podwodnej łodzi” – pas opiera się na ramieniu i przecina miednicę, a nie brzuch, a kierowca siedzi wyprostowany.


Ma też podstawową zasadę regulacji wzdłużnej siedzenia: nogi nigdy nie mogą być całkowicie wyprostowane, nawet przy wciśniętym pedale aż do podłogi. Muszą być zawsze co najmniej lekko wygięte – inaczej kości w stawach będą wypychane przez ciało jak na teleskopowym parasolu. Podobne rozważania należy poczynić w odniesieniu do kierowcy. Ponownie nie pozwól, aby twoje ramiona zablokowały się w stawach. Prawidłowym sposobem trzymania kierownicy jest trzymanie rąk w pozycji „za kwadrans trzecia”. Ten chwyt pozwala na znacznie szerszy zakres manewrów. Dzisiejsze kierownice ułatwiają to swoim kształtem – są zagłębione w odpowiednich miejscach, a także poszerzone, aby wspierać dłoń. Mato również znaczenie dla bezpieczeństwa, gdy poduszka powietrzna jest aktywna: poduszka wypycha ręce w wolną przestrzeń po bokach.



Trzymanie kierownicy w pozycji „9 i 3” daje dłoniom maksymalną swobodę manewrowania.


Równie ważne jest, aby nie znajdować się zbyt blisko kierownicy, a co za tym idzie także poduszki powietrznej. Idealna pozycja ma związek z czasem działania poduszek powietrznych, nie mogą stykać się z ciałem podczas napełnienia lub w punkcie maksymalnej twardości, ale dokładnie w momencie, gdy zaczynają opróżniać się.



Idealna odległość: z wyciągniętymi ramionami, nadgarstki spoczywają na kierownicy.


Przepis na idealną odległość między fotelem a kierownicą

Z plecami i obiema łopatkami opierając się wygodnie na oparciu, trzymaj wyciągniętą rękę przed sobą – nadgarstek powinien spoczywać na kierownicy. Następnie gdy chwycisz kierownicę we wspomnianej pozycji „9 i 3”, Twoje ręce są zgięte w łokciach. Jednocześnie należy pamiętać, aby nogi były wystarczająco ugięte – to zawsze kompromis, ponieważ proporcje ciała i kończyn każdego z nas są różne. Ważne są również ustawienia zagłówka. Jeżeli pozwala na to rozmiar zagłówka i wzrost osoby, idealnie jest aby górna część zagłówka była tak wysoka, jak czubek głowy. Nie ma znaczenia, czy zagłówek jest nieco niższy, gdy pasażer jest bardzo wysoki, ale górna część zagłówka nigdy nie powinna znajdować się niżej niż górna część małżowiny usznej. Ostatnim aspektem regulacji siedzenia jest wysokość – wskazówką jest to, że zaciśnięta pięść powinna zmieścić się między głową a sufitem samochodu. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia górnej części kręgosłupa w przypadku przewrócenia się samochodu.

Filtruj wyniki

Logo volkswagen
Logo vwuzytkowe
Logo vfs
Logo audi
Logo skoda
Logo seat
Logo castrol
Logo cnp
Logo sikkens